torsdag 3. april 2008

Gud kaller på deg!

"Gud kaller på deg", eller "Gud har kallt deg!" hvor mange ganger har vi ikke hørt dette før? Gud har en unik oppgave til hver enkelt og han ønsker at du skal vandre på sin vei osv. Mange ganger virker det som generelle utfordringer han gav folk i Bibelen og at vi lever i en annen virkelighet så de gjelder ikke oss i samme grad.

Som f.eks når Jesus kallte Peter til å følge han og slippe alt han eide. Eller da Abraham fikk beskjed om å flytte fra hjemlandet sitt og ta med seg familien til et helt annet land, langt vekke. Eller Jesaja som fikk se et glimt av himmelen og Gud som spurte: "hvem skal jeg sende?" og Jesaja som svarte: "send meg". Bibelen er full av store og mindre kall. Men kaller Gud i samme grad idag?

Et kall kan oppfattes individuelt. Men etter at Jesus døde for hver enkelt menneske har vi alle sammen fått et generelt kall eller utfordring om du vil. Nemlig å leve i samfunn med Jesus Kristus. Opprette den brutte relasjon med vår skaper. Men vi har også fått flere kall fra vår skaper. Vi er kallt til å være menneskefiskere. Ved å fortelle vårt evangelie, eller vitne om vår frelser. Ved å leve vårt liv til ære for vår Far i himmelen er vi med å spre det glade budskap.

Men dette er jo forsåvidt greit. Dette vet vi. Men hva mer kaller Gud oss til? Hva mer vil han fra oss? Er ikke dette nok? Jo, i og for seg. Gjør vi disse to "bud" (som på en måte er å hedre budene: du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, og din neste som deg selv) så er vi langt på god vei. Men jeg tror Gud kaller oss hver dag. Hvert år. Til å nå andre, leve i kraft av Den Hellige Ånd. Gud taler til oss hele tiden, på flere forskjellige måter. Som kristen handler ikke livet om å leve etter noen regler Gud har satt, men det handler om å lytte etter Guds stemme i hverdagen.

Dette er jo en øvingssak og veldig få jeg kjenner har veldig stor erfaring på området, eller har opplevd store ting i forhold til dette. Men jeg tror allikavel at det er noe Gud har ment skal være "vanlig" i en kristens liv. Det er nemlig slik at Guds stemme er en vital del i en kristens liv. Vi er på sett å vis avhengig av rettledning og "Guds kall" i hverdagen. Jeg tror at vi som kristne har mye å hente på Guds "daglige kall", om jeg kan kalle det det, meg selv inkludert. Guds ord er kilden til å høre Guds kall. Men også gjennom venner, familie, andre bøker osv, tror jeg at vi kan høre Guds kall/stemme/rettledning osv. Men vi må alltid huske å sjekke det opp mot Guds ord for å se om det kommer fra Vår hellige Far...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende tanker Andreas! Tror det er utrlig viktig å lytte, og sørge for at vi er med på det Gud gjør, og ikke at Gud er med på det vi gjør. Det har jeg tenkt en del på i det siste.

Anonym sa...

kommer det snart noen nye kloke ord av deg? venter i spenning;P